الرئيسية / أخر أخبار مصر اليوم / أبرز تصريحات “السيسي” خلال افتتاحية اليوم

أبرز تصريحات “السيسي” خلال افتتاحية اليوم

افتتح الرئيس عبدالفتاح السيسي، صباح اليوم، عدد من المشروعات القومية في مجال الطاقة والكهرباء، التي نفذتها شركة سيمنز الألمانية في كل من العاصمة الإدارية الجديدة وبني سويف والبرلس بطاقة انتاجية إجمالية 14400 ميجا وات أي بحوالي ٥٠٪ طاقة كهربائية إضافة لشبكة الكهرباء الحالية بالجمهورية، وأيضا محطة جبل الزيت لتوليد الكهرباء من الرياح التي تعد الأضخم من نوعها فى العالم.

وإليكم أبرز التصريحات التي أدلى بها السيسي خلال الافتتاحية:

  • فاكرين حالنا في 2014، كان ممكن نكتفي بالمسكنات بس أحنا مبنشتغلش بأنصاف الحلول، أحنا بنعمل شغلنا 100% وعلى أعلى مستوى، ويكفي مصر لـ10 و15 سنة.
  • عايزين ناخد الأمور بجدية ومسؤولية وإصرار وتحمل، ومش عايزين حد يحبطنا اصبروا شوية .. وهتشوفوا عجب العجاب في مصر.
  • كانوا بيقولولي من 3 سنين شيل الدكتور شاكر من الوزارة، دا كلام عجيب ولا يليق بالشرفاء ولا اللي بيفهموا، والراجل يقف جنب رجالته ويساعدهم مادام هم رجالة حقيقين، مش أضحي بيهم علشان أعيش.
  • شركة سيمنز قدمت خدمة كبيرة لمصر ومستغلتش ظروف مصر واحتياجها للطاقة في تحقيق صفقات وعائد أعلى.
  • كل النقاط التي طلبناها من شركة سينمو كانت تحدي كبير، رغم التوقيت الحاسم والمحدود، وساعدتنا في رفع كفاءة التشغيل للعمل في درجات حرارة عالية علشان ارتفاع درجة الحرارة في مصر.
  • هنأخر جزء من شبكات النقل ال6000 كيلو علشان نربط المحطة النووية والحمراوين. وشرق العوينات عايزين نحسن مستوى الطاقة، وهنزوده 450 ميجا، والمفروض هنغير معادها وتخلص 2019 بلاش 2025.
  • وزارة البترول كانت بتستلف علشان تجيب بترول تشغل بيه محطات الكهرباء، وفي دول كتير معندهاش خُمس الطاقة الكهربية اللي كانت موجودة عندنا في 2013. قيادة الدولة فيها 100 مليون، ومش بيتحل بالأكل والشرب، ولو وجبة واحدة في اليوم لبناء أمة هقعد علي وجبة واحدة طول عمري.
  • افتخروا بنفسكم وكونوا سعداء يا مصريين لأنكم أنتم أصحاب المشروعات الحقيقين، واللي بنحققه في عالم الطاقة خيال.
  • اليوم يوم للأمل بعد ما قطعنا شوط كبير في بناء أهم عنصر من عناصر البناء والتنمية في الدولة.

مواضيع متعلقة:- 

Share on Facebook
Facebook
0Pin on Pinterest
Pinterest
0Share on Google+
Google+
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

يُسعدنا أن تشارك الموضوع مع أصدقائك !

عن الشيماء أحمد

أتلقى تعليمي الجامعي بقسم الإذاعة والتلفزيون؛ إعلام الأزهر .. صحفية متخصصة في الشأن المصري .. أكتب لأني أؤمن بقوة الكلمات وقدرتها على ايصال المشاعر والتعبير عن الذات، أحيانًا أكتب بشغفٍ بالغ وأحيانًا ببؤس شديد، لكن الثابت الوحيد أني لأزال أؤمنُ بقوة الكلمات.. أتمنى لكم قراءةٌ ممتعة ^^ [email protected]

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.