الرئيسية / أخر أخبار مصر اليوم / السيسي لأحد المواطنين: الطرق متهالكة يعني عدمانة العافية
الرئيس السيسي خلال المشاركة في فعاليات افتتاح عدد من مشروعات الطرق
الرئيس السيسي خلال المشاركة في فعاليات افتتاح عدد من مشروعات الطرق

السيسي لأحد المواطنين: الطرق متهالكة يعني عدمانة العافية

قال الرئيس “عبدالفتاح السيسي إن :”شبكة الطرق بالمحافظات تتطلب رفع كفاءتها وإلا أبقى أنا مش واخد بالى.. أنا واخد بالى كويس.. ولو بنتكلم على إن رفع كفاءة شبكة الطرق داخل المحافظات تتطلب 16 مليار، فاحنا عاوزين أكتر من الرقم ده مرة واتنين وتلاتة، حتى يجد المواطن طريقًا مناسبًا.. ودا مش موجود.. ولو قلتوا لى موجود هبقى سعيد”.

وقال أحمد المواطنين إن الطرق متهالكة، ليرد الرئيس:”متهالكة يعنى عدمان العافية وأنا بقول الكلام  ليكم كلكم.. إحنا واخدين بالنا .. بس حجم المطلوب لرفع كفاءة هذه الطرق ضخم جدًا”.

وأضاف خلال فعاليات افتتاح المرحلة الأخيرة من الطريق الدائري الإقليمي، ومحاور النيل، والطرق والكباري، “المحافظين هيقولوا لى هنجيب فلوس منين، طيب وأنا بجيب فلوس منين؟..طيب اللى بيتعمل ده منين.. كل ما نقوم به فى شبكة الطرق ليس بجديد، ولم نخترع العجلة، وفيه ناس كانت بتشتغل قبل مننا بس الفكرة هيتعمل ازاى ويتصرف عليه إزاى؟”

وتابع، أن ما تقوم به الدولة من إصلاح لشبكة الطرق، الهدف منه أخذ مكانًا بين العالم المتقدم، والإعلان عن قدراتنا في الاستثمار.

وأكمل: “سمعنا كلام كتير خلال الـ 5 سنوات الماضية لكن عارفين إنه مع الوقت الناس هتعرف اللى بتيعمل هيودينا لفين، وسيعرفون إذا كان ما كان ذلك أو حاجة ضرورية لخلق فرص عمل لعدد سكان وصل لـ 100 مليون”.

وأشار إلى أن المطبات الصناعية الموجودة في المحافظات، تعوق حركة المرور، ومؤذية، وذلك لأنها غير مطابقة للمواصفات القياسية.

إقرأ أيضًا:

السيسي يحذر من التعدي على الأراضي الزراعية

السيسي لوزير النقل: عوضوا الناس الذين نزعت ملكية أراضيهم منهم

Share on Facebook
Facebook
0Pin on Pinterest
Pinterest
0Share on Google+
Google+
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

يُسعدنا أن تشارك الموضوع مع أصدقائك !

عن عبد الله شنب

عبدالله عثمان شنب، طالب في كلية الإعلام جامعة الأزهر، قسم الصحافة والنشر، صحفي في موقع المبدأ الإخباري. أهتم بأخبار مصر وأخبار العالم العربي والدولي، وعملت كمصور تلفزيوني في قناة الحدث اليوم، وتدربت في قناة extra news كمحرر للأخبار.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.